“Ik ben tot achter de komma betrokken bij alle scopewijzigingen waar geld mee gemoeid is”


Paul Bakker voer als stuurman bij de Koopvaardij de hele wereld over. Van het Caraïbisch gebied naar het Midden-Oosten en weer terug. Anno 2018 leidt de 63-jarige inwoner van het Zuid-Hollandse Oegstgeest een wat burgerlijker bestaan, al maakt hij met zijn echtgenote nog regelmatig een buitenlandse trip. “Onlangs hebben we nog een reisje naar de Moezel gemaakt. In de toekomst willen we graag nog een fjordencruise maken. Al met al is er nog genoeg moois te ontdekken”.

Vis in het water
Bakker groeide op in Leidschendam, in een omgeving die zeelucht uitademt. Zijn interesse voor de zeevaart ontstond echter pas op de middelbare school. Na het afronden van de Zeevaartschool, ging de Zuid-Hollander aan de slag bij de Koopvaardij. Als stuurman / gezagvoerder voelde hij zich als een vis in het water. Tot het moment dat een medische keuring daar abrupt een eind aan maakte. “Mijn ogen waren te slecht geworden. Dat was een flinke teleurstelling.” 

Door zijn noodgedwongen vertrek bij de Koopvaardij, werd Bakker alsnog opgeroepen om zijn dienstplicht te vervullen. Tijdens deze periode werd hem een functie als beroepsmilitair aangeboden. Na het volgen van verschillende opleidingen / cursussen op de KMS en KMA werd hij geplaatst bij de Pontonniers, een onderdeel van het Wapen der Genie. “Daar hield ik me bezig met oefeningen die gericht waren op het bouwen en opblazen van bruggen en het vrij- en openhouden van de (binnenlandse) vaarwegen.” Een andere tak van de Pontonniers leverde destijds de bemanningen voor de zeegaande en binnenvaarttransportschepen van de Koninklijke Landmacht en ook voor de zeegaande patrouillevaartuigen van de Koninklijke Marechaussee. Bakker voer in die periode als gezagvoerder op allerlei Rijksvaartuigen: transportschepen, sleepboten en patrouillevaartuigen.

Kostenplaatje
Na zijn tijd bij de Pontonniers, ging Bakker aan de slag als coördinator maritieme zaken bij de Koninklijke Marechaussee. In die rol voerde hij het beheer over alle vaartuigen in dienst bij de Koninklijke Marechaussee en de daarbij behorende infrastructuur. In 2005 stapte hij binnen de organisatie over naar de functie van hoofd sectie materieeldiensten en leidde hij projecten omtrent het vlootvervangings- en bijbehorende meerjarenonderhoudsprogramma. Daarna was hij, voordat hij in 2011 met functioneel leeftijdsontslag ging, ook nog 3 jaar actief als beleidsmedewerker materieel.

Na een korte tussenstop als supervisor voor een beveiligingsbedrijf op Schiphol en een adviesfunctie binnen Defensie, werd Bakker in februari 2015 benaderd door Van Dijk Employment Services. “Of ik interesse had om als senior kostenadviseur / kostenramer aan de slag te gaan bij Rijkswaterstaat. Een week later kon ik al beginnen. Mijn taak is het ramen en bewaken van het kostenplaatje binnen (vloot)vervangings-, nieuwbouw- en/of onderhoudsprojecten op het gebied van vaartuigen. De markt is na de crisistijd weer booming, de bomen lijken soms bijna tot in de hemel te groeien.”

Overtuigingskracht
Zijn rugzak met opgedane kennis komt Bakker goed van pas tijdens zijn huidige werkzaamheden. “Ik heb in het verleden de nodige ervaring opgedaan met scheepsbouwers en ingenieursbureaus. Dat netwerk hoefde ik alleen maar opnieuw te activeren. Daarnaast ben ik binnen projecten tot achter de komma betrokken bij alle scopewijzigingen waar geld mee gemoeid is. Er is altijd wel iemand die over je schouder meekijkt. Dat vraagt om een scherpe beoordeling en de nodige overtuigingskracht. Dat zijn ook precies de aspecten die het vak voor mij zo mooi en uitdagend maken en houden.”

Copyright ©2019 - Van Dijk Employment Services