Van Dijk werkt met een lead auditor mee aan de realisatie van dit project.
Klimaatdoelstellingen
Nederland heeft duidelijke klimaatdoelstellingen: in 2030 moet de uitstoot van broeikasgassen 55% minder zijn dan in 1990. In 2050 moet Nederland klimaatneutraal zijn.
Een van de manieren om de klimaatdoelstellingen te realiseren, is het afvangen en opslaan van CO2 (Carbon Capture and Storage oftewel CCS). In het Klimaatakkoord is nadrukkelijk gekozen voor CCS als een van de maatregelen voor CO2-reductie.
Project
Porthos staat voor Port of Rotterdam CO2 Transport Hub and Offshore Storage. Een project waarbij CO2 van de industrie in de Rotterdamse haven wordt getransporteerd en opgeslagen in lege gasvelden onder de Noordzee.
Hiermee biedt Porthos bedrijven de mogelijkheid om hun CO2-uitstoot te verminderen, zolang zij de transitie naar biobased, hernieuwbaar of circulair nog niet gemaakt hebben. CSS is sneller toepasbaar dan bijvoorbeeld het elektrisch maken van industriële processen of het inzetten van groene waterstof als energiebron. Het langetermijndoel blijft de verduurzaming van de productieprocessen.
Porthos: de CCS-keten
De Porthos-infrastructuur bestaat uit een aantal onderdelen, waaronder een:
De leiding loopt eerst 30 kilometer op het land langs de A15 tot aan de Maasvlakte. Hierna gaat er een leiding onder de Noordzeebodem naar een leeg gasveld tussen de 20 en 25 kilometer uit de kust.
Het compressorstation bestaat onder andere uit een compressorgebouw, een elektrogebouw en een koelwaterpompgebouw. Het hele terrein beslaat zo’n 2 hectare.
Vanaf het onbemande platform wordt de CO2 gepompt in lege gasvelden, reservoirs van poreus zandgesteente die ruim 3 kilometer onder de Noordzee liggen.
Samenwerking
In het project Porthos werken het Havenbedrijf Rotterdam, Energie Beheer Nederland en de Gasunie samen. Geïnteresseerde bedrijven hebben een samenwerkingsovereenkomst met Porthos gesloten. Het gaat om Air Liquide, Air Products, ExxonMobil en Shell.
Planning
In april 2018 is de haalbaarheidsstudie afgerond en in oktober 2023 is de definitieve investeringsbeslissing genomen. Begin 2024 is begonnen met de bouw van de infrastructuur. Het is de bedoeling dat het systeem in 2026 operationeel is.
Lead auditor
Onze lead auditor is verantwoordelijk voor het voorbereiden en uitvoeren van toetsen op het QA-systeem van de opdrachtnemers. In deze rol is naast kennis van en ervaring met projecten in de voorbereiding en uitvoering, ook systeemgerichte contractbeheersing (SCB), UAV-gc-contracten, geïntegreerde contracten, omgevingsvergunningen en vergunningsmanagement belangrijk.
Meer weten?
Heb je nog vragen of ben je zelf geïnteresseerd in onze projecten? Neem dan contact op via het contactformulier of bel met een van onze consultants op 078-654 90 60. Je kunt altijd een open sollicitatie sturen met je wensen.
Foto's: porthosco2.nl